Välkommen

till min blogg där jag hoppas du hittar intressanta ideer och tar del av min kreativitet.



fredag 7 december 2012

Betongtavla Madonna...

Madonna med former
Tänk vad tiden går. Jag har varit borta länge nu från bloggen då det nte funnits tid...eller rättare sagt jag har prioriterat annat bara.
Jag har dock inte lagt ner betong-gjutningen så här är mitt senaste alster....en betongtavla i stor storlek som ska pryda den vitmålade träväggen.
Blev nöjd med första resultatet och planerar redan nu en stående tavla i två delar.....hmhm något att göra inomhus denna vinter.
Kram alla

söndag 7 augusti 2011

Hallskåp med betongskiva

 
Åh vad nöjd jag är med betongskiva på skåpet, det blev jättebra. Återstår och se om skivan ska få fortsätta vara oslipad eller om jag längre fram ska ta och slipa den.
Ha det gott så länge, kramiz C

lördag 6 augusti 2011

Betongskivor

Nu har jag varit borta länge nog från bloggen då min tid inte räckt till för både betongandet och husrenoveringarna men några alster har det dock blivit. Det har tagit tid och fått tagit tid.

Jag har gjutit två bordsskivor, en rund och en mindre, smal skiva till ett skoskåp. Det svåra här är hur jag ska slipa, efterbehandla och om det ska vaxas, lackas eller bara oljas. Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ som jag själv vill ha. Den lilla runda skiva är en testskiva, där har jag använt olika medel m m bland annat vattenglas(som finns att köpa på apoteket om man har firma), såpa, stenolja från Pandurohobby och en sten olja från byggvaruhus. Före det så vattenslipade jag skivan med först ett grovt slippapper och sen ett finare slippapper. Frågan återstår - bindemedel och behandlingsmedel - och jag får fortsätta testa mig fram. 
Skoskåpet har jag skruvat ihop och ska montera det i hallen så jag återkommer med bild på hur det kommer att bli så får jag ta behandlingen av skivan längrefram. Jag är ivrig och vill få upp grejorna :)
Ha det gott alla, kramiz C

tisdag 14 juni 2011

Betongrabarberblad i silver

Ville prova måla ett betongrabarberblad med silverbrons och här är resultatet. Ganska bra blev det och tål väldigt bra att vara utomhus även den svarta ängeln som är spraylackad.
Snart är det nedräkning till semestern och jag hoppas då få lite tid över till nya betongalster.

En liten bild på mitt "evighetsprojekt" en slänt full med perenner som fortfarande inte känns färdig.  Efter allt regnande de senaste dagarna så vet jag var jag har att göra när det torkar upp lite - rensa ogräs :). Det kanske inte är det mest roliga man kan göra men ärligt talat så tar jag det lite som mentalträning också - samtidigt som det blir fint :) Så nu hoppas jag på värme o strålande solsken. kramiz C

lördag 11 juni 2011

Betongrör för maschaller eller blommor

Betongrör med text välkommen

Lägg till bildtext

  Man kan använda det mesta att gjuta i fast det är inte alla gånger det håller så bra. Här har jag använt mig av ett skyddspapper som jag snurrat två varv (så det blev som ett rör) o tejpat med silvertejp - tacka vet jag silvertejp :) - fast problemet var med ena röret att jag hade tejpat för dåligt nertill så den höll på att tippa när jag fyllde på med betong men det gick ju bra till slut. Kramiz C

onsdag 16 mars 2011

Betongljus



Hjärt-ljuslyktan en populär lykta som tål att vara ute.
Jag tror jag fastnad lite för hjärtan i olika former...försökte mig på en ros som är spraylackad svart ,snyggt.
Hoppas på fortsatta härliga soliga dagar.
ha det gott
kramiz Carina

tisdag 15 mars 2011

Betong och vårkänslor



Underbar tid vi går mot - våren och sommaren. Vad kan inte bli bättre än att få "betonga" lite.
Bilarna kan gärna få stå ute nu så jag får ta plats i garaget.
Här har jag provat spraya några betonghjärtan och försett ett hjärta med tråd och pärlor. Snyggt eller hur?
Har tillverkat några "hjärtljus" som kommer in på bloggen senare.
Ha det så gott alla, kramiz Carina

tisdag 11 januari 2011

TOMTAR TOMTAR
Några gulliga Tomtar som gjorts av en latexform jag gjort själv. Gipstomten är köpt på Panduro och sen gjorde jag både latexformen och gipskappa till den. Roligt projekt.

Tur att tomten fått semester nu så han kan ladda till nästa jul ;-) vem vet kanske jag kan hitta flera tomtar att gjuta.
/Kramiz C

Nytt år nya möjligheter och ny betong


Åh äntligen är jag tillbaka i bloggens värld känns det som. Tiden har varit knapp och vintern både tidig och "mycke". Det har inte varit så inspirerande med betong den här årstiden.
Trots att jag inte har bloggat på flera månaders så tittar ni in ändå på min blogg, tack alla för det.
Här kommer en stor favorit till mig, ett betongfat som man kan dekorera i oändlighet. Här ligger en söt ängel som gav mig nya ideer ikväll. Ska försöka mig på ett tips jag fåttt i min blogg. Att få in många element i min gjutning. Återstår att se om man lyckas.

God fortsättning på det nya året önskar jag er alla.
Kramiz Carina


måndag 25 oktober 2010

RENSA

Måste länka till ett mycket bra projekt för hemmen. Har senaste veckorna känt att det är dax att rensa i "röran" igen hemma hos mig. 
Jag läser så ofta jag har tid o möjlighet gärna om Feng Shui - det enkla sättet att skapa hälsa, harmoni o lycka och visst stämmer det. Idag känner jag mer harmoni i mitt hem och kan förundrats över varför vissa prydnader bara har fått stå framme fast jag inte tyckt om dem. Många saker har jag rensat bort och vissa har ersatts med andra. Nu har vissa saker och ting fått sina "rätta" platser. Det är nu dax att rensa igen och då brukar det bli så att några saker får byta plats/tas bort/ändras eller dyligt...det följer liksom bara med i rensningen - lite nyskapande oxå. Jag har ett rum som jag har svårt att få in den där "rätta" känslan i, så jag funderar på att ta hjälp av en vän som jag tycker har liknande smak som jag. Vem vet hon kanske kan hjälpa mig få den rätta rum-känslan.
Tur jag har några dagar ledigt nu för att rensa  :-)
Ha det gott alla
Kram Carina

söndag 17 oktober 2010

Betongtavlor
Det har varit lite stiltje på min blogg nu då jag inte haft tid för min hobby, lite tråkigt tycker jag själv. Jag behöver nog försöka klämma in ett o annat nytt projekt framöver. Det finns ju så många projekt i mitt huvud som måååste få komma ut :-)  . Under tiden så visas något jag gjorde för längesedan men som fortfarande känns som nya.
Dessa tavlor förgyller min vägg i vardagsrummet, nice tycker jag.
Ha en bra förvinter alla...kramiz C

söndag 12 september 2010

Ljustider nu när hösten kommer



















Härligt nu när hösten kommer att få tända en massa ljus. Väggljustakarn är gjorda i betong där jag först gjorde hjärtan i isformar och sen göt jag vardera del i två steg. Ha en härlig höst alla :-) kram

tisdag 31 augusti 2010

Det bor en Ängel.....

i mitt hus....
Hittade en stor Ängelform på Panduro och även en plastform rosor som blev jättefina. Ängeln får nog komma in i huset när det blir kallt ;-)
Ha en bra dag, Kram Carina

torsdag 26 augusti 2010

Korthållare

Korthållare i betong
Har använt mig av silikonformar/bakformar hjärta o stjärna som jag köpt på Åhlens och dekorerat med glashjärtan eller pärlor (tog några från min dotter)...lite klurigt var det att göra ett litet hål för själva hållaren i botten på formen. Försökte borra ett hål men det blev för stort hittade ingen mindre borr...så jag gjorde en egen variant, lite klurig..måste kunna göra på ett bättre sätt tycker jag, ja jag får fortsätta klura på det.
Ha en bra dag  /Carina

torsdag 19 augusti 2010

Betongalster till försäljning

 Jag tillverkar ett lager med betong inför nästa sommar då jag får möjligheten att sälja mina alster i en fiskebod utanför Sundsvall..jättekul tycker jag. Alla mina betongalster är förstås till försäljning. Det går ju alltid att göra nya...men alla blir dock inte exakt likadana...fast det är ju charmen med betong.  Det är så kul när andra oxå tycker om mina alster. hm kanske jag måste ordna en egen hemsida för all betongtillverkning...något att jobba på under vintern.
Någons om intresserad att köpa mina alster maila mig på: mellanperlan@hotmail.com
ha det gott alla..Kramiz Carina

tisdag 17 augusti 2010

Betongbänk

Nu är min betongbänk klar, den blev jättefin. Den blev stooor kanske lite för stor hos mig.

Jag skrev liten text "vila en stund" som blev kanonbra, mönstret ovanför som är en plastgrej som dottern fick med ett pysselpaket har jag valt att det få sitta kvar då det förmodligen kommer att förstöra så mycket runt om kring om jag försöker pilla bort det. En sak är klar att det är inte sista bänken jag gör...härnäst blir det ett bord oxå :-). Ha det gott alla betongandet fortsätter här snart....kramiz Carina

lördag 14 augusti 2010

gipstavlor o betong

Fick en gammal gipstavla som jag gjorde en silikonform av knådsilikon och gjöt betong i. Funkade ganska bra...här på bilden har jag nyss tagit ut den och den ska få torka några dygn till.









En liten gullig liggande ängel från pandurohobby gjorde jag oxå en knådsilikonform av och gjutning i betong. Tyvärr gick ena foten av när jag skulle ta ut den från formen...hm det är så när man har för bråttom och inte låter betongen brinna klart :-)...

Betongpyssel

Iväntan på att formen till bänken ska bli armerad så passa jag på att fylla halva pingisbordet på några formar m m att gjuta.
Jag fick för några dagar sedan formar av min mamma som hade lite annan form. Den ena är ett fat som var tredelat...ganska snyggt tycker jag. Alltid kul med lite annorlunda former....
En massa olika formar som jag använder att gjuta i.

lördag 7 augusti 2010

Trapp-projekt
I slänten på baksidan av huset håller jag på att plantera en massa perenner m m.
Här håller jag på med en trapp i betong där mina barn tyckte att jag skulle gjuta in belysning. Åh vilken bra idee jag tyckte det var. Samtidigt bad jag dem att trycka ner varsin hand innan betongen stelnat. Så nu finns Idas o Niklas händer väl ingjutna så länge trappen får vara kvar.
Trappen är inte färdig än utan jag gör ett steg i taget när lusten faller in...vilket oxå är skönt att känna.
Jag kommer naturligtvis sätta in foto allt eftersom den  blir klar om den nu någonsin blir klar...hihi jo det är klart att den blir det. Funderar om jag ska göra något speciellt ex.. mönster, stenar eller dyligt på varannat steg...kanske lite kul o annorlunda.....man kan väl få var lite .... ja udda kanske hihi
ha det gott alla /Kram Carina

Hjärt-tavlor med smyckestråd

Några hjärt-tavlor som jag lindat med smyckestråd o pärlor från min dotter Idas pyssellåda. Betongen är färgad med svart piggmentfärg för betong. Kul att göra i olika färger tycker jag.